Top

10 manieren om alles uit je to-dolijst te halen

Heb je het erg druk of een constant gejaagd gevoel op je werk? Misschien is een to-dolijst wel dé oplossing om je werk te structureren en daarmee rust in je hoofd te creëren. Probeer het eens uit met onze tips.

Een to-dolijstje kan handig zijn om meer overzicht en structuur aan te brengen in je dagelijkse bezigheden. Je maakt namelijk bewust keuzes die bijdragen aan je productiviteit en stemming door de dag heen. Lees hieronder hoe je het beste uit zo’n lijstje haalt.

1. Maak een korte lijst. Controleer of de 3 belangrijkste taken die je vandaag af wilt hebben, bovenaan staan.

2. Maak je lijst aan het einde van de werkdag in plaats van ‘s ochtends. Dat is een symbolische manier om het werk achter je te laten, zodat je de volgende dag weer fris kunt beginnen.

3. Begin met de belangrijkste/meest vervelende taak. Maak een indeling van prioriteit naar minder prioriteit, in plaats van andersom. Ook al voelt het misschien beter om de makkelijkste dingen eerst te doen.

4. Experimenteer met verschillende vormen en kies er één. De belangrijkste stap! De een houdt van apps, de ander schrijft hem liever in een Bullet Journal of gewoon op een A4tje. Het gaat erom dat jij een vorm kiest die voor jou werkt. Ben je fan van digitaal? Probeer dan eens onze top 5 apps voor een productieve werkdag.

5. Schat in hoeveel tijd je kwijt bent aan een taak. Dit helpt om overzicht te houden en te bekijken wat realistisch is op een dag.

6. Plan mini-pauzes in. Dit voorkomt dat je sneller gaat werken of taken afraffelt om maar iets af te kunnen strepen. Na een rustmoment heb je weer frisse energie om dingen in helder perspectief te zien.

7. Laat wat ruimte open voor ad-hoc taken. Je zult zien dat er altijd wel wat kleine taken tussendoor komen die wat extra aandacht kosten, of waar je uiteindelijk toch meer tijd aan kwijt bent dan je aanvankelijk dacht.

8. Deel een grote taak op in kleinere subtaken. Hierdoor werk je een stuk makkelijker je to-dolijstje af.

9. Zoek focus. Blokkeer sociale media of inkomende mails, en probeer niet te multitasken terwijl je aan een taak werkt. Zeg het ook als een collega je stoort met iets onbelangrijks. Doordat je rustmomenten hebt ingepland, kun je daar naartoe werken.

10. Zorg dat hij opvalt. Maak je to-dolijst zodanig aantrekkelijk dat je er op wíl kijken. Bijvoorbeeld met kleuren, afbeeldingen, quotes of tekeningen.

Met een persoonlijke to-dolijst kun je voorkomen dat anderen jouw taken gaan inplannen en je daardoor de regie kwijtraakt. Een goede, overzichtelijke planning maakt je juist productiever, waardoor je taken tot een goed einde kunt brengen.

Helpt het voor jou om een to-dolijst te maken, of plan je liever alles in je hoofd?

10 manieren om alles uit je to-dolijst te halen

Heb je het erg druk of een constant gejaagd gevoel op je werk? Misschien is een to-dolijst wel dé oplossing om je werk te structureren en daarmee rust in je hoofd te creëren. Probeer het eens uit met onze tips.

Een to-dolijstje kan handig zijn om meer overzicht en structuur aan te brengen in je dagelijkse bezigheden. Je maakt namelijk bewust keuzes die bijdragen aan je productiviteit en stemming door de dag heen. Lees hieronder hoe je het beste uit zo’n lijstje haalt.

1. Maak een korte lijst. Controleer of de 3 belangrijkste taken die je vandaag af wilt hebben, bovenaan staan.

2. Maak je lijst aan het einde van de werkdag in plaats van ‘s ochtends. Dat is een symbolische manier om het werk achter je te laten, zodat je de volgende dag weer fris kunt beginnen.

3. Begin met de belangrijkste/meest vervelende taak. Maak een indeling van prioriteit naar minder prioriteit, in plaats van andersom. Ook al voelt het misschien beter om de makkelijkste dingen eerst te doen.

4. Experimenteer met verschillende vormen en kies er één. De belangrijkste stap! De een houdt van apps, de ander schrijft hem liever in een Bullet Journal of gewoon op een A4tje. Het gaat erom dat jij een vorm kiest die voor jou werkt. Ben je fan van digitaal? Probeer dan eens onze top 5 apps voor een productieve werkdag.

5. Schat in hoeveel tijd je kwijt bent aan een taak. Dit helpt om overzicht te houden en te bekijken wat realistisch is op een dag.

6. Plan mini-pauzes in. Dit voorkomt dat je sneller gaat werken of taken afraffelt om maar iets af te kunnen strepen. Na een rustmoment heb je weer frisse energie om dingen in helder perspectief te zien.

7. Laat wat ruimte open voor ad-hoc taken. Je zult zien dat er altijd wel wat kleine taken tussendoor komen die wat extra aandacht kosten, of waar je uiteindelijk toch meer tijd aan kwijt bent dan je aanvankelijk dacht.

8. Deel een grote taak op in kleinere subtaken. Hierdoor werk je een stuk makkelijker je to-dolijstje af.

9. Zoek focus. Blokkeer sociale media of inkomende mails, en probeer niet te multitasken terwijl je aan een taak werkt. Zeg het ook als een collega je stoort met iets onbelangrijks. Doordat je rustmomenten hebt ingepland, kun je daar naartoe werken.

10. Zorg dat hij opvalt. Maak je to-dolijst zodanig aantrekkelijk dat je er op wíl kijken. Bijvoorbeeld met kleuren, afbeeldingen, quotes of tekeningen.

Met een persoonlijke to-dolijst kun je voorkomen dat anderen jouw taken gaan inplannen en je daardoor de regie kwijtraakt. Een goede, overzichtelijke planning maakt je juist productiever, waardoor je taken tot een goed einde kunt brengen.

Helpt het voor jou om een to-dolijst te maken, of plan je liever alles in je hoofd?