4 trends in duurzame inzetbaarheid
Goede werknemers aantrekken, behouden en boeien is voor veel organisaties een grote uitdaging. Lees hier welke trends jij als organisatie tegenkomt op het pad naar duurzame inzetbaarheid.
Termen als ‘Employee Experience’, ‘Employee Engagement’ en ‘Employer Branding’ vliegen je om de oren, met maar één doel: goede werknemers aantrekken, behouden en boeien. Ook wel duurzame inzetbaarheid genoemd.
In het kort: waar komt deze term vandaan?
Duurzame inzetbaarheid is ontstaan vanuit maatschappelijke economische, demografische en technologische ontwikkelingen. Zoals de toegenomen robotisering en digitalisering, de toenemende vergrijzing in combinatie met een hogere levensverwachting, een hoog ziekteverzuim en de pensioenleeftijd die elk jaar een klein beetje opschuift richting de 70 jaar. Om ervoor te zorgen dat medewerkers langer kunnen doorwerken, moet er een stimulans zijn om ze langer gezond, gemotiveerd en betrokken te houden. Dit reikt verder dan een gezonde lunch in de kantine of een yogaklasje.
Welke trends en uitdagingen kunnen we ontdekken?
1. Training tools en serious gaming
Digitale onboarding staat al een tijdje hoog op de HR-agenda om de beleving voor nieuwe medewerkers te vergroten. Dat geldt ook voor employee (VR-) trainingen- en games om medewerkers te stimuleren om te blijven leren.
2. Werkgeluk en werkstress als belangrijkste thema’s
Duurzame inzetbaarheid wordt gelinkt aan werkstress en werkgeluk. Landelijk komt hier steeds meer aandacht voor. Zo heb je al de Week van de Werkstress, De Week van de Bevlogenheid en de Week van het Werkgeluk. Als bedrijf kun je hiervoor een manifest ondertekenen.
3. Persoonlijke en integrale leefstijl-interventies
Belangrijk is hoe een medewerker zich voelt, op het werk én daarbuiten. Hier spelen interventies op in die gedragskenmerken en leefstijlgebieden met elkaar verbinden. Buiten het werk kan een medewerker mogelijk financiële problemen hebben en daar niet over praten (met als gevolg: stress) of moeite hebben om goed te slapen, gezond te eten of te stoppen met roken.
4. Een ijzersterke employer branding
Verhalen van medewerkers, de geschiedenis van de organisatie, een losse en informele werksfeer: allemaal kunnen ze bijdragen aan de juiste werkgeverscultuur. ‘Wat maakt mij als organisatie aantrekkelijk en uniek?’ Als je dit als organisatie weet en over kunt brengen, lukt het makkelijker om een sterk werkgeversimago op te bouwen, waardoor je werknemers eerder aantrekt en behoudt.
“Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients” –Richard Branson
Waar het dus vooral om draait, is dat medewerkers worden behandeld alsof het klanten zijn. Daarnaast is het vergroten van zowel de fysieke als mentale inzetbaarheid belangrijk. De bewustwording hiervoor ligt bij de werknemer en jou als werkgever. Alleen samen werk je zo aan een optimale duurzame inzetbaarheid.
Wat zijn voor jou de belangrijkste uitdagingen op dit gebied?