Top

5 foodtrends voor 2018 die je in de gaten moet houden

Een nieuw jaar betekent ook weer nieuwe voorspellingen op het gebied van food. Een aantal kleine trends zagen we eerder in producten en diensten terugkomen, maar breiden zich in de loop van het jaar steeds verder uit.

De manier waarop we eten en drinken is de afgelopen jaren veranderd. Ook dit jaar staan er weer een aantal nieuwe ontwikkelingen te wachten. Wat zagen we afgelopen jaar, en hoe vertaalt zich dat verder?

1. Plantvriendelijk
Planten zijn populairder dan ooit. Waar McDonalds vooral bekend stond om de hamburgers met een dikke laag vlees, zien we nu met de komst van de McVegan dat er een verschuiving gaande is. Tomatensushi van Ocean Hugger Foods moet de tonijn redden, en over een paar jaar vind je plantaardige biefstuk in de schappen. Kortom, plant-based foods worden meer mainstream onder het vleesetende publiek. Dit betekent trouwens niet dat vlees niet meer wordt gegeten: de balans zal alleen steeds vaker worden opgemaakt.

2. Boodschappen 2.0
Food en technologie gaan hand en hand. Het helpt ons bij de dagelijkse taken of om ons leven te verrijken. Boodschappen doen is vaak een standaard klusje. Met slimme boodschappenlijstjes tot aan supermarkten die steeds autonomer worden, zoals met zelfrijdende winkelwagens en informatieve spiegels bij 7Fresh, wordt er meer ingespeeld op het principe van slim en snel. Ook experimenten met drones die je boodschappen komen bezorgen, wat in IJsland al gebeurt, zijn niet ondenkbaar. Het verandert de manier waarop we tegen boodschappen aankijken.

3. Terug naar de basis
We letten steeds beter op welke voeding echt gezond voor ons is, en waardoor we dus ook langer en gezonder kunnen leven. Alleen gedrag volstaat niet meer, als we sommige experts moeten geloven. Voor je eetpatroon moet je terug naar de basis, oftewel je DNA. Dit vertaalt zich naar persoonlijke voedingsadviezen op basis van je DNA en bloedgroep. Een aantal bedrijven bieden dit soort diensten al aan, zoals DNAFit en Habit.

4. ‘Doe mij maar speciaal’
Foodconcepten moeten opvallen. Geen gewone hamburger, maar een burger die kwaliteit en originaliteit uitstraalt én Instagram-waardig is. Dat gaat ook op voor andere specialiteiten en keukens. Dit vertaalt zich in hippe bars en restaurants met een onderscheidend karakter. Voorbeelden: Toasty Bandits, waar tosti’s met een strijkbout worden gemaakt, The Avocado Show en de onlangs geopende Croquetten Boutique: de kroket in een luxe jasje.

5. Weet wat je eet
Er wordt op grootschalig niveau aandacht besteed aan de oorsprong en ingrediënten van voeding in voedselketens, maar dan op een leuke manier. Voeding wordt daardoor educatiever en transparanter voor jong en oud. Vorig jaar werd het grote pasta-pretpark Eataly World geopend, wat hier een goed voorbeeld van is. In Nederland zal er naar verwachting een World Food Center worden geopend in 2020, wat mensen bewuster moet maken van de toekomst van voeding.

5 foodtrends voor 2018 die je in de gaten moet houden

Een nieuw jaar betekent ook weer nieuwe voorspellingen op het gebied van food. Een aantal kleine trends zagen we eerder in producten en diensten terugkomen, maar breiden zich in de loop van het jaar steeds verder uit.

De manier waarop we eten en drinken is de afgelopen jaren veranderd. Ook dit jaar staan er weer een aantal nieuwe ontwikkelingen te wachten. Wat zagen we afgelopen jaar, en hoe vertaalt zich dat verder?

1. Plantvriendelijk
Planten zijn populairder dan ooit. Waar McDonalds vooral bekend stond om de hamburgers met een dikke laag vlees, zien we nu met de komst van de McVegan dat er een verschuiving gaande is. Tomatensushi van Ocean Hugger Foods moet de tonijn redden, en over een paar jaar vind je plantaardige biefstuk in de schappen. Kortom, plant-based foods worden meer mainstream onder het vleesetende publiek. Dit betekent trouwens niet dat vlees niet meer wordt gegeten: de balans zal alleen steeds vaker worden opgemaakt.

2. Boodschappen 2.0
Food en technologie gaan hand en hand. Het helpt ons bij de dagelijkse taken of om ons leven te verrijken. Boodschappen doen is vaak een standaard klusje. Met slimme boodschappenlijstjes tot aan supermarkten die steeds autonomer worden, zoals met zelfrijdende winkelwagens en informatieve spiegels bij 7Fresh, wordt er meer ingespeeld op het principe van slim en snel. Ook experimenten met drones die je boodschappen komen bezorgen, wat in IJsland al gebeurt, zijn niet ondenkbaar. Het verandert de manier waarop we tegen boodschappen aankijken.

3. Terug naar de basis
We letten steeds beter op welke voeding echt gezond voor ons is, en waardoor we dus ook langer en gezonder kunnen leven. Alleen gedrag volstaat niet meer, als we sommige experts moeten geloven. Voor je eetpatroon moet je terug naar de basis, oftewel je DNA. Dit vertaalt zich naar persoonlijke voedingsadviezen op basis van je DNA en bloedgroep. Een aantal bedrijven bieden dit soort diensten al aan, zoals DNAFit en Habit.

4. ‘Doe mij maar speciaal’
Foodconcepten moeten opvallen. Geen gewone hamburger, maar een burger die kwaliteit en originaliteit uitstraalt én Instagram-waardig is. Dat gaat ook op voor andere specialiteiten en keukens. Dit vertaalt zich in hippe bars en restaurants met een onderscheidend karakter. Voorbeelden: Toasty Bandits, waar tosti’s met een strijkbout worden gemaakt, The Avocado Show en de onlangs geopende Croquetten Boutique: de kroket in een luxe jasje.

5. Weet wat je eet
Er wordt op grootschalig niveau aandacht besteed aan de oorsprong en ingrediënten van voeding in voedselketens, maar dan op een leuke manier. Voeding wordt daardoor educatiever en transparanter voor jong en oud. Vorig jaar werd het grote pasta-pretpark Eataly World geopend, wat hier een goed voorbeeld van is. In Nederland zal er naar verwachting een World Food Center worden geopend in 2020, wat mensen bewuster moet maken van de toekomst van voeding.