Top

6 tips om je geloofwaardigheid te vergroten op het werk

Wil je anderen zover krijgen dat ze naar je luisteren, open staan voor je ideeën en overtuigd worden? Dan moet je meer in huis hebben dan enkel een geloofwaardig verhaal. Met deze tips bouw je aan een nóg authentiekere versie van jezelf.

Een collega die jou overstemt met zijn of haar ideeën, of je argumenten wegwuift tijdens een vergadering? Niet leuk natuurlijk. Of je nu manager bent of uitvoerend medewerker: met deze spelregels vergroot jij de kans dat je gehoord wordt, geloofwaardig overkomt én dat je ideeën tot leven komen.

1. Onderbreek de ander niet
Aandachtig luisteren is nodig om goed in te kunnen spelen op wat anderen te zeggen hebben. Een onderdeel van aandachtig luisteren is anderen laten uitpraten, en niet zelf al vooraf je reactie gaan bepalen. Let maar eens op, want het gebeurt best vaak dat je overmand wordt door gedachtes en deze ook direct wil uitspreken.

Lees ook: Actief luisteren op de werkvloer

2. Stel op jouw beurt de juiste vraag
Wil je meer duidelijkheid over een bepaald onderwerp? Stel dan een vraag die de kern raakt. Houd daarvoor in je achterhoofd welke informatie jij nodig hebt. En let er ook op dat je niet meerdere vragen tegelijk stelt, want dat kan verwarrend zijn.

3. Zet je kennis en kunde op de juiste momenten in
Weten waar je het over hebt en waar je voor staat is key. Wanneer je een presentatie houdt, bereid je dan goed voor. Verdiep je in het onderwerp of neem een persoonlijke kwestie als voorbeeld.

4. Let op de signalen van je lichaam
Je non-verbale taal zegt meer dan je denkt. Een gesloten houding wekt geen sympathie op bij anderen, net als wegkijken als iemand tegen je praat. Blijf open en aandachtig bij het gesprek door je lichaam naar je gesprekspartner toe te draaien, oogcontact te maken en af en toe te hummen of te knikken. Wees beleefd en tover af en toe je glimlach tevoorschijn.

Lees ook: Wees je bewust van lichaamstaal

5. Wees geen slachtoffer
Iedereen heeft een andere werkwijze en manier van communiceren. Probeer jezelf dus niet te overrulen door slachtoffergedachtes, zoals dat anderen maar moeten veranderen en jij niet. Of je afvragen waarom de ander niet hetzelfde doet of denkt zoals jij.

6. Doe wat je zegt, en zeg wat je doet
Wees eerlijk als het even niet lukt, of als je het even niet weet. Dat is menselijk en geen teken van zwakte. Vergroot ook je geloofwaardigheid door geen valse argumenten te verspreiden, niet telkens van standpunt te veranderen of woorden van anderen te verdraaien. Win bovendien het vertrouwen door je beloftes na te komen, maar ook door niets te verbergen.

Met deze tips vergroot je dus je ‘authentieke zelf’, waardoor anderen jou ook eerder zullen geloven en vertrouwen. En juist die onderdelen zijn nodig om te kunnen bereiken wat je wilt.

6 tips om je geloofwaardigheid te vergroten op het werk

Wil je anderen zover krijgen dat ze naar je luisteren, open staan voor je ideeën en overtuigd worden? Dan moet je meer in huis hebben dan enkel een geloofwaardig verhaal. Met deze tips bouw je aan een nóg authentiekere versie van jezelf.

Een collega die jou overstemt met zijn of haar ideeën, of je argumenten wegwuift tijdens een vergadering? Niet leuk natuurlijk. Of je nu manager bent of uitvoerend medewerker: met deze spelregels vergroot jij de kans dat je gehoord wordt, geloofwaardig overkomt én dat je ideeën tot leven komen.

1. Onderbreek de ander niet
Aandachtig luisteren is nodig om goed in te kunnen spelen op wat anderen te zeggen hebben. Een onderdeel van aandachtig luisteren is anderen laten uitpraten, en niet zelf al vooraf je reactie gaan bepalen. Let maar eens op, want het gebeurt best vaak dat je overmand wordt door gedachtes en deze ook direct wil uitspreken.

Lees ook: Actief luisteren op de werkvloer

2. Stel op jouw beurt de juiste vraag
Wil je meer duidelijkheid over een bepaald onderwerp? Stel dan een vraag die de kern raakt. Houd daarvoor in je achterhoofd welke informatie jij nodig hebt. En let er ook op dat je niet meerdere vragen tegelijk stelt, want dat kan verwarrend zijn.

3. Zet je kennis en kunde op de juiste momenten in
Weten waar je het over hebt en waar je voor staat is key. Wanneer je een presentatie houdt, bereid je dan goed voor. Verdiep je in het onderwerp of neem een persoonlijke kwestie als voorbeeld.

4. Let op de signalen van je lichaam
Je non-verbale taal zegt meer dan je denkt. Een gesloten houding wekt geen sympathie op bij anderen, net als wegkijken als iemand tegen je praat. Blijf open en aandachtig bij het gesprek door je lichaam naar je gesprekspartner toe te draaien, oogcontact te maken en af en toe te hummen of te knikken. Wees beleefd en tover af en toe je glimlach tevoorschijn.

Lees ook: Wees je bewust van lichaamstaal

5. Wees geen slachtoffer
Iedereen heeft een andere werkwijze en manier van communiceren. Probeer jezelf dus niet te overrulen door slachtoffergedachtes, zoals dat anderen maar moeten veranderen en jij niet. Of je afvragen waarom de ander niet hetzelfde doet of denkt zoals jij.

6. Doe wat je zegt, en zeg wat je doet
Wees eerlijk als het even niet lukt, of als je het even niet weet. Dat is menselijk en geen teken van zwakte. Vergroot ook je geloofwaardigheid door geen valse argumenten te verspreiden, niet telkens van standpunt te veranderen of woorden van anderen te verdraaien. Win bovendien het vertrouwen door je beloftes na te komen, maar ook door niets te verbergen.

Met deze tips vergroot je dus je ‘authentieke zelf’, waardoor anderen jou ook eerder zullen geloven en vertrouwen. En juist die onderdelen zijn nodig om te kunnen bereiken wat je wilt.