Top

Creëer rust in jouw slaapkamer om beter te slapen

De slaapkamer moet een plek van rust zijn. Als jij echter elke nacht uren aan het woelen bent, dan zul je de ruimte associëren met onrust, misschien wel ronduit chaos. Om dit te verminderen, kun je in ieder geval je slaapkamer zo rustig mogelijk maken. Maar waar let je dan op? Want een rustige slaapkamer is meer dan alleen witte of lichtblauwe muren, en geen elektrische apparaten.

De bedoeling is dat jouw slaapkamer altijd dé plek van rust is. Zodra je de slaapkamerdeur achter je dichttrekt, dan is voor jou de dag afgesloten, en kun je even heerlijk tot rust komen. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt, en een betere nachtrust zult hebben. Wel zo belangrijk dus. Let daarom op de volgende zaken:

-Zorg voor gesloten opbergruimten en kastjes. Zo raken spullen uit het zicht, en voelt je kamer veel ruimtelijker. Het is daarnaast slim om überhaupt niet te veel spullen op je slaapkamer te hebben, alleen wat je echt nodig hebt. Een berg aan kussens op je bed ziet er bijvoorbeeld knus uit, maar rommelig is het ook.

-Vermijd afbeeldingen die emoties oproepen. Natuurlijk voelt het fijn als je foto’s of schilderijen hebt van mensen om wie je geeft of van leuke herinneringen, maar het zorgt ook voor energie of onrustige gevoelens. Bewaar deze dus liever voor de woonkamer. Kies liever voor afbeeldingen die rust uitstralen.

-Ga voor groen! Als je bovenstaande tips leest, dan zul je vast bang zijn dat je slaapkamer wel erg saai wordt. Daar zijn planten dus voor! Los van het feit dat ze een rustgevend karakter hebben, zorgen ze voor zuurstof en verhogen ze de luchtvochtigheid. Zo sla je twee vliegen in één klap, je geeft je slaapkamer sfeer en je zorgt voor een betere slaapkwaliteit.

-Gebruik geen felle lampen in je slaapkamer. Gebruik liever een paar kleine nachtlampjes, zodat je tenminste nog iets ziet als je opstaat of naar bed gaat. Maar felle verlichting is niet nodig, je slaapkamer hoeft niet met de dag geassocieerd te worden.

-Meet de temperatuur in je slaapkamer voordat je naar bed gaat. Een ideale temperatuur om te slapen is 16 tot 18 graden. Is het er kouder, dan kun je nog even elders in huis de verwarming aanzetten en de slaapkamerdeur openzetten. Als het warmer is, kun je het raam nog even wagenwijd openzetten. Als je dit op tijd doet, kruip je al direct met de perfecte temperatuur onder de lakens. Zo word je ’s nachts niet opeens wakker met koude voeten of een kussen vol zweet.

-Zorg voor een prettige lucht in je slaapkamer. Zet overdag geregeld een raam open, zodat je niet ’s avonds in een muffe ruimte in slaap valt. De lakens geregeld verschonen en elke week even stoffen zorgt ook dat je beter slaapt. Als je een specifieke geur op je slaapkamer wilt, kies dan voor lavendel, want dat maakt je slaperig. Steek bijvoorbeeld een lavendelkaars aan voordat je gaat slapen. Zet deze natuurlijk niet vlakbij je lakens, en blaas de kaars uit voordat je gaat slapen.

Maar een rustige slaapkamer draait ook om wat je juist níet in je slaapkamer zet of doet. Ook al heb je de ruimte om je computer in de slaapkamer kwijt te kunnen, je hebt er veel meer aan om deze ruimte niet te benutten. Puur omdat het kan, betekent nog niet dat het moet.