Top

Financiële zorgen? Tips om inzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven.

  1. Zet eerst je inkomsten op een rij.

Maak een lijst van al je inkomsten. De belangrijkste inkomsten zijn loon, uitkering of pensioen. Vergeet de toeslagen en regelingen zoals de kinderbijslag niet. Noteer deze ook in de lijst. Ontvang je vakantiegeld en/of een 13e maand? Zet deze dan ook in het overzicht. Vermeld er bij of het gaat om maandelijkse, jaarlijkse of eenmalige inkomsten.

2. De volgende stap is je vaste lasten en de overige uitgaven in kaart te brengen

In hetzelfde overzicht maak je een lijst met de vaste lasten. Dit zijn terugkerende kosten waar een contract of verplichting aan ten grondslag ligt. Dit is je huur of hypotheek, de energierekening, gemeentelijke aanslagen, verzekeringen, abonnementen. Ze komen niet allemaal maandelijks terug. Vermeld ook hierbij of het gaat om maandelijkse, kwartaal of jaarlijkse uitgaven.

Het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichters; een onafhankelijk kennis- en adviescentrum voor huishoudfinanciën) heeft als richtlijn dat je vaste lasten eigenlijk niet hoger mogen zijn dan 55% van je vaste inkomen. De rest heb je nodig voor boodschappen, kleding, vervoer en andere variabele uitgaven

Naast de vaste lasten heb je ook nog je dagelijkse of onregelmatige uitgaven zoals boodschappen, vervoer, een bloemetje, verjaardagscadeautjes en zo meer. Vergeet ook je pin opnames niet. Noteer in een apart lijstje over de laatste 3 maanden wat je uitgegeven hebt aan overige uitgaven. Probeer ze onder te verdelen in categorieën. Bijvoorbeeld: boodschappen, kleding, tanken, huisdier, uitgaan, vakantie, klussen, hobby’s, feestelijke uitgaven. Maak ook hier weer een onderscheid in maandelijks, kwartaal of jaarlijkse uitgaven. In Excel heb je hiervoor een overzicht maar je kunt natuurlijk ook alles noteren in een budgetboekje.

3. Bereken vervolgens de inkomsten en de uitgaven voor de gemiddelde maand

Om tot een gemiddelde maandbegroting te komen reken je alle inkomsten en uitgaven in een jaar om naar een gemiddeld bedrag per maand.

Houd er rekening mee dat je de kosten wel hebt verdeeld per maand maar dat je uitgaven wel eens hoger kunnen liggen (bijvoorbeeld wanneer je bepaalde belastingen ineens moet betalen. Gemeentelijke belastingen komen gewoonlijk 1 x per jaar, wegenbelasting 1 x per kwartaal.

Kosten: wat je totaal moet betalen

Uitgaven: wanneer je het daadwerkelijk betaalt

Stel: de gemeentelijke belastingen zijn € 1200,- per jaar. In je maand budgetoverzicht kunt dit verdelen naar de kostenpost belastingen ter hoogte van steeds € 100,-

Als je de belasting  in 1 keer betaalt is dat in die maand een uitgave van € 1200,- Dit betekent dat je die maand verder minder kunt uitgeven. Daarom is het handig om de maanden dat je die uitgave niet hebt toch geld apart te reserveren en apart te zetten.

4. Ga de uitdaging aan om te kijken waar je kunt besparen

Heb je de begroting inzichtelijk? Dan kun je gaan kijken of en waar je ruimte hebt om te besparen. Kijk eens of je je vaste lasten en je dagelijkse uitgaven kunt verlagen. .

5. Heb je geld over? Mooi. Zet het op zij om een buffer op te bouwen of om te sparen!

Houd je uiteindelijk geld over als je je uitgaven van je inkomsten afhaalt? Bepaal hoeveel je ieder maand op zij wil gaan zetten om te sparen of te reserveren voor een grote uitgave. Zet het op een aparte rekening zodat je niet snel geneigd bent om het uit te geven. Mocht je nog geen potje hebben voor onvoorziene uitgaven? Start daar dan als eerste mee. Zo’n buffer komt altijd van pas als bijvoorbeeld je wasmachine kapot gaat. Heb je daarnaast nog geld over? Dan is het natuurlijk altijd fijn om te sparen voor de vakantie van je dromen of die televisie die je al heel lang graag zou willen aanschaffen.

Als er geldzorgen zijn dan is het niet waarschijnlijk dat je (veel) geld overhoudt. Maak dan een prioriteitenlijstje. Van eerste levensbehoeften (eten, slapen, kleden) naar steeds dingen die iets minder noodzakelijk zijn. Kijk wat je minimaal nodig hebt. Zorg dat je niet (verder) in de problemen komt. Als je wegkijkt van de problemen (door bijvoorbeeld je post niet open te maken) dan worden de problemen alsmaar groter. Je problemen verdwijnen niet zomaar. Sterker nog; ze worden groter omdat er vaak aanmaning- en incassokosten bijkomen. Of nog erger, er komt een deurwaarder aan de deur. Dat zorgt voor veel stress en gaat ten koste van je gezondheid. Maak het bespreekbaar. Bel met instanties voor uitstel van betaling of een betalingsregeling en ga in gesprek. Met een vriend(in), een familielid of met de gemeente. Er zijn veel mensen met financiele zorgen; je bent echt niet de enige en er is niets om je voor te schamen. Er zijn mensen en instanties die je willen helpen. Maar je moet het wel samen doen