Top

Hoe maak je van sporten in de ochtend een succes?

Het is ’s ochtends vroeg, je bent net uit je warme bed gekropen, en schuift slaperig de gordijnen open. Het eerste wat je ziet? Iemand in volledig sportoutfit die langs jouw huis rent, blakend van de energie. Misschien vraag je je wel af waar deze persoon de energie en motivatie vandaag haalt, voordat je langzaam naar je koffiezetapparaat schuifelt.

Klinkt dit herkenbaar? Dat is ook niet raar. Het vergt heel wat discipline om de dag met sporten te bewegen. Maar het brengt ook veel voordelen met zich mee. Je voelt je na het sporten energiek om de dag te beginnen, en je hoeft in de avond niet meer je sportschoenen aan te trekken. Daarnaast worden de dagen steeds korter, en is de kans aanwezig dat het in de avond regent, terwijl het die dag wel droog is in de ochtend.

Maar die voordelen zijn makkelijk te beseffen in de avond, voordat je naar bed gaat. Zodra die wekker een uur eerder afgaat dan normaal, dan verliezen deze voordelen opeens hun gewicht. Daarom moet je die drempel om ’s ochtends te gaan sporten zo laag mogelijk maken. Hier volgen een aantal tips om jouw ochtend een succes te maken:

-Leg je sportkleren in de avond al klaar.

Zodra je uit bed stapt, hangen je sportkleren al klaar. Zo kun je zonder na te hoeven denken al je sportkleding aantrekken. De kans dat je het sporten nog laat schieten zodra je al in je sporttenue staat is klein. Bonustip: zorg dat je ontbijt ook klaar ligt. Scheelt weer tijd en moeite.

-Slaap voldoende.

Als je een vaste bedtijd hebt, dan ben je hier vast aan gewend. Maar als de wekker een uur eerder gaat, dan zul je toch even los moeten komen van je oude bedtijd. Als je moe wakker wordt in de ochtend, dan is de motivatie om tóch te gaan sporten laag. Zeker als je weet dat je veel discipline nodig hebt om ’s ochtends te sporten, is deze stap cruciaal.

-Overweeg verschillend sporten.

Je kunt natuurlijk kiezen voor het klassieke hardlopen, maar misschien past een andere vorm van bewegen veel meer bij jou. Zelfs als je een hardloper bent die graag in de avond loopt, hoeft dit niet te betekenen dat hardlopen jou ook ligt in de ochtend. Misschien wil je wel helemaal niet de deur uit ’s ochtends (het is koud, het regent, ik heb er gewoon geen zin in). Overweeg dan om thuis een sportmatje uit te rollen, en wat lichte oefeningen te doen. Dat kan van rek- en strekoefeningen tot krachtoefeningen (push-ups, sit-ups, planking, etc.). Of misschien ga je wel in de tuin touwtjespringen. Blijf zoeken tot je iets vindt dat voor jou prettig is.

-Maak een sportschema.

 Je sport waarschijnlijk niet elke avond, dus waarom zou je het elke ochtend moeten doen? Kies één of meerdere ochtenden per week waar je wel en niet sport. Zo voorkom je dat je alleen wanneer je er zin in hebt in de ochtend sport (wat wel eens minder zou kunnen zijn dan je aan het begin van de week gepland had). En je weet welke ochtenden je wel wat langer kunt blijven liggen, wat een troost kan zijn tijdens jouw vroege ochtenden. Geef jezelf even de tijd om in deze nieuwe routine te komen.

-Betrek iemand in jouw ochtendritueel.

Het handigste is om iemand te vinden die met je mee wilt sporten. Er bestaat alleen een kans dat je van iedereen dezelfde reactie krijgt als je ze mee wilt nemen ’s ochtends vroeg: een volmondige nee. Maar dat is niet erg! Je kunt ook passieve steun krijgen. Spreek af dat je iemand steeds een bericht stuurt voor en na het sporten. Of, als je naar buiten gaat, stuur iemand een mooie foto van de ochtend buiten (of zet het op je social media, je volgers zullen geïmponeerd zijn).

Maar vergeet niet dat je zelf doorhebt wat het beste voor jou werkt qua bewegen. Ben jij nu een echt avondmens, en het sporten in de ochtend bevalt echt niet? Schaam je dan niet om toch lekker die luie ochtenden te houden, mits je later op de dag wel met plezier beweegt. Sporten moet natuurlijk wel leuk blijven.