Top

Houd jij rekening met verschillende generaties binnen een vitaliteitsprogramma?

Inmiddels zijn er (bijna) 4 generaties actief op de werkvloer. Bij iedere generatie passen er andere leefstijlbehoeftes of problemen. Als werkgever kun je rekening houden met deze verschillen binnen een vitaliteitsprogramma.

Op de werkvloer is er een dynamiek van verschillende persoonlijkheden. Dat geldt ook voor leeftijden. Met iedere leeftijd worden andere leefstijlproblemen of behoeftes belangrijk. Als werkgever kun je rekening houden met deze verschillen binnen een vitaliteitsprogramma.

Jonge ouders van nu hebben misschien struggles met het vinden van een goede werk-privé balans. Jongeren van rond de 25 willen zichzelf blijven ontwikkelen. De ‘oudere’ medewerker die de 60 jaar gepasseerd is, werkt vaak al naar zijn pensioen toe en heeft daardoor weer andere behoeftes. Zo veel mensen, zo veel wensen.

Wat is een generatie?

Generaties zijn groepen mensen van rond dezelfde leeftijd die in dezelfde levensfase zitten. Hoewel het principe van generaties op ‘hokjesdenken’ lijkt, zit er wel een kern van waarheid in. Mensen uit een generatie zijn in dezelfde tijd opgegroeid, met de bijbehorende maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Hierdoor ontstaan er overeenkomsten in houding en gedrag.

Inmiddels heb je de babyboomers, generatie X, Y en spoedig ook Z die de werkvloer domineren. Zo veel verschillende generaties bij elkaar vraagt om een individuele aanpak.

Babyboomers: de ervaren en plichtsgetrouwe medewerkers die met pensioen zijn of op het punt staan om met pensioen te gaan. Over deze generatie bestaat de misvatting dat ze niet houden van verandering en digitaal beperkt onderlegd zijn.

De kans op allerlei welvaartsziekten (obesitas, diabetes type 2) neemt toe met de leeftijd, waardoor het belangrijk is om hier op te focussen bij deze generatie. Ook de boodschap ‘het is nooit te laat om gezond te leven’, is belangrijk.

Generatie X: opgegroeid in tijden van economische crisis, is deze generatie zeer gedreven. Verder zijn het praktische en zelfstandige medewerkers die graag verbindingen zoeken binnen een organisatie.

Een flexibel en individueel beleid rondom vitaliteit is belangrijk, zodat deze medewerkers zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze aan hun gezondheid werken. Ze nemen graag zelf de touwtjes in handen omdat ze initiatiefrijk en ondernemend zijn.

Generatie Y: ook wel de millennials genoemd. Deze ambitieuze medewerkers van midden 20 en 30 zijn opgegroeid in tijden van technologische vooruitgang. Zelfontwikkeling en inspraak vinden ze belangrijk, maar ook betekenis vinden in hun werk. Over deze generatie wordt beweerd dat ze ‘verwend’ zijn.

Deze generatie is meer gewend aan geld en status dan zijn voorganger, maar dit kan ook zo zijn weerslag hebben op mentale gezondheid. De wereld ligt aan hun voeten. Dit brengt keuzes, torenhoge verwachtingen en eindeloze mogelijkheden met zich mee. Denk aan de (jong)volwassenen van nu die met een burn-out thuis zitten. Werk is onderdeel van hun identiteit of wie ze juist willen zijn. Een focus op stresspreventie, ambities en doelen is voor deze generatie dan ook zeer aantrekkelijk.

Generatie Z: de digitale generatie die weinig beperkingen kent. Deze jongeren van rond de 13-18 jaar zullen snel de volwassen arbeidsmarkt betreden. Ze houden van afwisseling en zijn leergierig. Deze generatie is gewend om 24/7 op te hoogte te zijn van allerlei ontwikkelingen en hypes. In tegenstelling tot voorgaande generaties, die het leven zonder WiFi nog voor de geest kunnen halen, is deze generatie met de smartphone en het 4G internet opgegroeid.

Door de continue informatiestroom is deze generatie breed en internationaal, maar oppervlakkig geïnformeerd over allerlei gezondheidsaspecten. Vanwege de korte aandachtsspanne en de gewoonte om te multitasken, is vitaliteit in de vorm van een game mogelijk aantrekkelijk voor deze generatie.

Het is belangrijk dat deze generaties van elkaar kunnen leren op het werk, maar ook dat zij ieder op een eigen manier hun behoeftes kunnen vervullen als het om vitaliteit gaat. Door rekening te houden met hun behoeftes en waar zij tegenaan lopen, creëer je een complete aanpak van vitaliteit waar ieder individu bij gebaat is.

Houd jij rekening met verschillende generaties binnen een vitaliteitsprogramma?

Inmiddels zijn er (bijna) 4 generaties actief op de werkvloer. Bij iedere generatie passen er andere leefstijlbehoeftes of problemen. Als werkgever kun je rekening houden met deze verschillen binnen een vitaliteitsprogramma.

Op de werkvloer is er een dynamiek van verschillende persoonlijkheden. Dat geldt ook voor leeftijden. Met iedere leeftijd worden andere leefstijlproblemen of behoeftes belangrijk. Als werkgever kun je rekening houden met deze verschillen binnen een vitaliteitsprogramma.

Jonge ouders van nu hebben misschien struggles met het vinden van een goede werk-privé balans. Jongeren van rond de 25 willen zichzelf blijven ontwikkelen. De ‘oudere’ medewerker die de 60 jaar gepasseerd is, werkt vaak al naar zijn pensioen toe en heeft daardoor weer andere behoeftes. Zo veel mensen, zo veel wensen.

Wat is een generatie?

Generaties zijn groepen mensen van rond dezelfde leeftijd die in dezelfde levensfase zitten. Hoewel het principe van generaties op ‘hokjesdenken’ lijkt, zit er wel een kern van waarheid in. Mensen uit een generatie zijn in dezelfde tijd opgegroeid, met de bijbehorende maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Hierdoor ontstaan er overeenkomsten in houding en gedrag.

Inmiddels heb je de babyboomers, generatie X, Y en spoedig ook Z die de werkvloer domineren. Zo veel verschillende generaties bij elkaar vraagt om een individuele aanpak.

Babyboomers: de ervaren en plichtsgetrouwe medewerkers die met pensioen zijn of op het punt staan om met pensioen te gaan. Over deze generatie bestaat de misvatting dat ze niet houden van verandering en digitaal beperkt onderlegd zijn.

De kans op allerlei welvaartsziekten (obesitas, diabetes type 2) neemt toe met de leeftijd, waardoor het belangrijk is om hier op te focussen bij deze generatie. Ook de boodschap ‘het is nooit te laat om gezond te leven’, is belangrijk.

Generatie X: opgegroeid in tijden van economische crisis, is deze generatie zeer gedreven. Verder zijn het praktische en zelfstandige medewerkers die graag verbindingen zoeken binnen een organisatie.

Een flexibel en individueel beleid rondom vitaliteit is belangrijk, zodat deze medewerkers zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze aan hun gezondheid werken. Ze nemen graag zelf de touwtjes in handen omdat ze initiatiefrijk en ondernemend zijn.

Generatie Y: ook wel de millennials genoemd. Deze ambitieuze medewerkers van midden 20 en 30 zijn opgegroeid in tijden van technologische vooruitgang. Zelfontwikkeling en inspraak vinden ze belangrijk, maar ook betekenis vinden in hun werk. Over deze generatie wordt beweerd dat ze ‘verwend’ zijn.

Deze generatie is meer gewend aan geld en status dan zijn voorganger, maar dit kan ook zo zijn weerslag hebben op mentale gezondheid. De wereld ligt aan hun voeten. Dit brengt keuzes, torenhoge verwachtingen en eindeloze mogelijkheden met zich mee. Denk aan de (jong)volwassenen van nu die met een burn-out thuis zitten. Werk is onderdeel van hun identiteit of wie ze juist willen zijn. Een focus op stresspreventie, ambities en doelen is voor deze generatie dan ook zeer aantrekkelijk.

Generatie Z: de digitale generatie die weinig beperkingen kent. Deze jongeren van rond de 13-18 jaar zullen snel de volwassen arbeidsmarkt betreden. Ze houden van afwisseling en zijn leergierig. Deze generatie is gewend om 24/7 op te hoogte te zijn van allerlei ontwikkelingen en hypes. In tegenstelling tot voorgaande generaties, die het leven zonder WiFi nog voor de geest kunnen halen, is deze generatie met de smartphone en het 4G internet opgegroeid.

Door de continue informatiestroom is deze generatie breed en internationaal, maar oppervlakkig geïnformeerd over allerlei gezondheidsaspecten. Vanwege de korte aandachtsspanne en de gewoonte om te multitasken, is vitaliteit in de vorm van een game mogelijk aantrekkelijk voor deze generatie.

Het is belangrijk dat deze generaties van elkaar kunnen leren op het werk, maar ook dat zij ieder op een eigen manier hun behoeftes kunnen vervullen als het om vitaliteit gaat. Door rekening te houden met hun behoeftes en waar zij tegenaan lopen, creëer je een complete aanpak van vitaliteit waar ieder individu bij gebaat is.