Maak een ander blij met een ‘random acts of kindness’
Met iemand blij maken vergroot je het geluk van anderen, maar ook van jezelf. Dit gebeurt onder invloed van spiegelneuronen. Met The Random Acts of Kindness Day wordt er stilgestaan bij aardig zijn voor je medemens.
Sociaal gedrag, anderen
begrijpen, empathisch zijn: het zijn allemaal vaardigheden die je nodig hebt om
contact te maken. In de maatschappij is de noodzakelijkheid van samenhorigheid
niet meer altijd zichtbaar, terwijl het belangrijk is om anderen (en daarmee
indirect jezelf) blij te maken met kleine dingen. Dit wordt ook wel ‘random acts of kindness’ genoemd.
Aandacht voor de ander
Door stress en drukte sta je misschien niet bewust stil bij wat iets aardigs kan doen. Een ander blij maken is een bevestiging van verbinding maken, en dat heeft een
wisselwerking. Deze vaardigheid is een combinatie van waarnemen en trainen van
vaardigheden. Door de ontdekking van spiegelneuronen is hier veel meer kennis
en inzicht over ontstaan. Dankzij de activiteit van spiegelneuronen ben je in
staat om je in te leven in de ander, te snappen wat de ander waarneemt en mee
te voelen. Door een ander blij te maken komt er een interactie op gang:
diezelfde spiegelneuronen pikken het signaal wat terugkomt weer op, waardoor je
zelf ook blij wordt. Geef je iemand een compliment, dan krijg je meestal een
lach of een vriendelijke gelaatsuitdrukking terug. Dit heeft een direct effect op
je spiegelneuronen. Deze staan in een ‘smachtende’ stand van ontvankelijkheid
en willen bevredigd worden. Als dat gebeurt, geeft dat een goed gevoel.
‘Random acts of
kindness cost nothing, but bring the best reward’
Vaardigheden leren
Er zijn vaardigheden aan te leren om anderen beter te begrijpen, te
motiveren of inspireren. Alsmaar komt het spiegelen, de spiegelneuronen in de
prefrontale cortex, hierbij terug. Er blijkt nog een andere verbinding te zijn,
namelijk tussen waarneming en motorvaardigheden. Je gaat anders kijken zodra je
een nieuwe vaardigheid hebt geleerd, aldus neuroloog Christian Keysers van het boek het empathische brein. Om een
voetballer te coachen, blijkt dat er meer spiegelactiviteit en dus meer
inlevingsvermogen ontstaat wanneer je zelf ook gaat voetballen. Dit hoeft uiteraard
niet op hetzelfde niveau te zijn, maar de ervaring van de beweging draagt veel
bij. Intuïtief is dit eigenlijk heel logisch: je voelt je beter begrepen door
een trainer die hetzelfde heeft ervaren en niet alleen heeft waargenomen.
Op de werkvloer is dit ook een belangrijk gegeven. Wil je
een collega een hart onder de riem steken, motiveren of blij maken, dan zal dat
beter lukken als je ervaart wat hij of zij ervaart. Begin (ongeacht je opleiding) op de werkvloer bij de basis, en voer de taken
uit die daarbij horen. Waardeer en leer!