Top

Shell en Rabobank gebruiken ’m al: een bril die leert hoe je met stress moet omgaan

Zodra je de VR-bril van het Friese bedrijf Jamzone opzet, bevind je je op een tropisch eiland. Je moet glazen ballen verplaatsen. Als je te veel stress ervaart, valt de bal uit je handen en moet je opnieuw beginnen. Er hangen wespennesten die je moet kalmeren zonder dat ze je steken. Met lianen moet je een ravijn oversteken, zonder te vallen. ,,Al proberend ontdekken mensen in deze game hoe ze zichzelf kalm kunnen krijgen”, legt oprichter en psychiater Bernard Maarsingh uit. ,,Je kunt de levels alleen halen als je daadwerkelijk goed om kunt gaan met stress.”

De game is ontwikkeld om juist gebruik te maken van hoge stressniveaus. ,,Uit onderzoek blijkt steeds vaker dat stress niet alleen maar een vijand is, maar dat je het ook kunt omarmen. We zien het eigenlijk meer als een schilmesje. Handig als je er een aardappel mee wilt snijden, maar onhandig als je jezelf per ongeluk in je duim snijdt. Stress is iets wat je kunt inzetten en waar je heel veel profijt van kunt hebben”, vertelt hij. ,,Als je het op de juiste manier inzet, gaat je afweersysteem beter werken, ben je pro-actiever in het oplossen van problemen en ben je beter in allerlei cognitieve taken.”

Bedrijven

Heel handig dus op de werkvloer: als je niet blokkeert maar juist profijt hebt van hoge stresslevels. Bedrijven en instanties als Shell, Rabobank en de provincie Friesland maken al gebruik van de game en methode van Jamzone.
Maar hoe werkt het dan in de praktijk? Nou, neem bijvoorbeeld een groep hbo-studenten. ,,Ze hebben veel moeite met concentratie. Iedereen zegt dat ze moeten ontspannen en geen faalangst moeten hebben. Maar het probleem is juist dat ze geen focus hebben”, zegt Maarsingh. ,,Het brein zuigt de informatie niet op. Deze mensen kun je door de game laten stresseren: stress aanleren.”

Chagrijnig

Hij heeft nog een voorbeeld: ,,Er kwam een directrice bij ons die merkte dat als het tijdens vergaderingen spannend werd, ze heel chagrijnig uit de hoek kon komen.” Uit de game bleek dat ze bij stress juist té veel focus had, waardoor ze alleen nog maar aandacht had voor haar eigen ideeën, vervolgt Maarsingh. ,,Door middel van de game hebben we ontdekt dat ze meer ontspannen was als ze op een specifieke manier adem haalde: vijf seconden in en zeven seconden uit. Dat hebben we geoefend, zodat het in de vergaderingen een gewoonte werd”, aldus Maarsingh. ,,Op die manier vertalen we zinnige informatie uit het dagelijks leven naar de VR-game en weer terug.”

Skiën

Gemiddeld heeft iemand zo’n vier sessies nodig van een uur. Hoe negatiever de ervaring ten opzichte van stress, hoe meer tijd het kost. Maar, zegt Maarsingh lachend: ,,De meeste mensen vinden het zó leuk dat ze vragen of ze nog een sessie mogen doen. Het is net als met skiën. Hoe vaker je speelt, hoe handiger je erin wordt.”

Gebied(en):

  • Stress
  • Persoonlijkheid

Bron: AD.nl