Top

Word jij suf en vermoeid wakker? Misschien ervaar je slaapinertie

Klinkt dit herkenbaar? De wekker gaat in de ochtend, maar jijzelf gaat helemaal niet? Je slaapt niet meer, maar om jezelf nu wakker te noemen voelt ook als overdrijven. Het kost je minder energie om terug in slaap te vallen dan om ook maar één been uit bed te krijgen. Aan te weinig slaap heeft het gevoelsmatig niet gelegen, je hebt netjes je slaapuurtjes gemaakt.

Het heeft toch met tijd te maken, je bent namelijk op het verkeerde moment wakker geworden. En daarmee bedoelen we niet dat je een uur of twee te vroeg wakker bent geworden. Nee, je hersenen zaten net in de remslaap, of diepe slaap. Dit wordt ook wel slaapinertie genoemd. Ook al gaat de wekker en moet je nu opstaan, je hersenen zitten nog in de slaapstand. Handig als je midden in de nacht opnieuw in slaap moet vallen, minder handig als je binnen een halfuur op kantoor moet zijn.

Wat kun je doen?

Dit zal voor niemand totaal onbekend klinken. Niemand zal elke ochtend met een gazellesprong uit bed komen. Maar als dit elke ochtend gebeurt, dan is dat wel erg vervelend. Maar de vraag is, wat kun je eraan doen? Het beste is natuurlijk om geen wekker te zetten, maar daar kun je een risico mee lopen. Je wilt niet opeens een gat in de dag slapen, of wakker worden met vijf gemiste belletjes van je baas.

De twee belangrijkste adviezen blijven gelden:

-Slaap elke nacht voldoende.

-Ga op een vaste tijd naar bed, en stap op een vaste tijd uit bed.

Maar als je beide doet, en nog steeds moe bent, wat dan? Je kunt proberen om eens wat te gaan experimenteren met je slaappatroon. Zo kun je proberen om eens een kwartier eerder naar bed te gaan, of een kwartier later op te staan. Blijf een beetje schuiven, totdat je merkt dat je minder moe wakker wordt. Waarschijnlijk werken deze slaapuren dan beter voor je.

Natuurlijk licht

Maar ook natuurlijk licht kan ervoor zorgen dat je op een wat natuurlijke manier wakker wordt, waardoor je een minder grote stap van slaap naar wakker hoeft te zetten. Slaap je dus in een compleet donkere ruimte? Misschien is het dan een goed idee om te zorgen dat ’s ochtends het zonlicht een beetje door je gordijnen kan schijnen. Of gebruik een lamp die natuurlijk daglicht simuleert.

Niet snoozen!

Het probleem bij slaapinertie is dat je het gevoel hebt dat je écht nog even een paar minuutjes extra slaap moet pakken. Je gaat dus snoozen. Niet doen! Door jezelf meerdere keren wakker te maken, blijft die duizeligheid en wazigheid langer aanhouden. Als je echt wilt blijven liggen, maak je lichaam dan langzaam actief door jezelf wat uit te rekken in bed, door wat water te drinken dat op je nachtkastje staat, of luister naar de radio. Dit is wel een uitdaging, want je kunt zonder dat je het doorhebt terug in slaap vallen. Wellicht een goed idee om de radio extra hard te zetten dus.