Bron: CLIQUE Magazine
Bron: CLIQUE Magazine
Gezondheid en vitaliteit zijn van groot belang om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven, maar óók op de werkvloer. Bij het psychologische tech-bedrijf Tsuru is men gaan kijken hoe die aspecten te stimuleren zijn via moderne technologie. Het resultaat is een serie tools die de vitaliteit van het personeel binnen elke organisatie op een duurzame manier kan bevorderen.
De tsuru, een Japanse kraanvogel, staat in de Japanse mythologie ook wel bekend als ‘de brenger van wijsheid, hoop, een lang leven en geluk’. Een treffender symbool voor de werkzaamheden van dit Nederlandse bedrijf zal dan ook lastig te vinden zijn. Mede-oprichter Jessy Brouwers is naast haar werk voor Tsuru ook werkzaam als klinisch psycholoog en psychotherapeut en is in die hoedanigheid altijd op zoek naar mentaal welzijn, geluk en intrinsieke motivatie. “Een jaar of 9 geleden ben ik samen met Cor Pijnenburg, die volledig uit de consumentenelektronica komt, gaan kijken naar hoe we die behoeften van mensen kunnen vertalen in schaalbare digitale toepassingen. Hoe kun je techniek en psychologie bij elkaar brengen? Daar hebben wij elkaar in gevonden.”, vertelt Brouwers.
Die samenkomst van hun kennis en krachten hebben een platform opgeleverd waarmee organisaties de vitaliteit en de motivatie van hun personeel kunnen meten. “Via een paar vragenlijsten doen wij een nulmeting. Dat houdt in dat jij, als werknemer, een rapport over jezelf krijgt, waarin jouw persoonlijke eigenschappen en mate van vitaliteit beschreven worden en zodanig, dat ze gecombineerd iets zeggen over jouw ‘copingstrategie’; de wijze waarop je met verschillende situaties omgaat. Aan de hand daarvan krijg je een persoonlijke coachingsprogramma, die gebaseerd is op jouw sterke en minder sterke kanten.”, legt Brouwers uit. “In 12 weken begeleiden we je via dagdagelijkse, korte en leuke oefeningen en verdiepende kennis naar betere resultaten op een leefstijlgebied. We behandelen de gebieden stress, slaap, bewegen, voeding en ambitie. Daarmee, gecombineerd met jouw persoonlijkheid, kunnen we voor iedereen een op maat gemaakt programma samenstellen.”
Achter die programma’s en adviezen zit een zeer complex, gepatenteerd algoritme, dat door een team van experts is samengesteld. Alles om een zo persoonlijk mogelijk advies te kunnen geven aan de gebruiker, wat het unique selling point van Tsuru is geworden. Brouwers: “Wij richten ons op mensen die zelf wat willen veranderen aan hun leven, maar wel op een manier die bij hen past. Je krijgt nooit een advies dat jij niet aankunt of buiten jouw persoonlijkheidstrekken ligt. Dus iemand die nooit beweegt en nooit zin in heeft om dat te gaan doen, zullen wij niet adviseren om iedere dag een uur intensief te gaan sporten. Want dat gaat toch niet gebeuren of houdt men niet vol. Maar als we die persoon wel zover krijgen om een stukje te gaan wandelen, is dit op dat leefstijl gebied het maximaal haalbare. We richten ons op duurzame verbeteringen van de leefstijl.”
“Voor bedrijven is het heel belangrijk om flexibele, gezonde en gemotiveerde werknemers te hebben. Natuurlijk gaat dat over het terugdringen van verzuim, maar ook vooral om mensen te motiveren en zo hun prestaties te verbeteren.” Dat is niet alleen voor de werkgever van belang, maar ook de werknemer zelf heeft daar baat bij, zegt Brouwers: “We zijn een groot deel van ons leven met werk bezig, dus dan is het wel zo fijn dat je dat met plezier doet en dat je op het niveau kunt functioneren waarop je wilt functioneren.”
PREVENTIEF INSPELEN OP PROBLEMEN De resultaten en voortgang van de coachingsprogramma’s kunnen door werkgevers in een realtime dashboard gemonitord worden. Uiteraard volledig anoniem met 100% privacy garantie. Werkgevers krijgen met de tools van Tsuru inzicht in een dwarsdoorsnede van hun bedrijf. “Zeker voor wat grotere bedrijven is dat interessant”, vertelt Toine Bax, marketing manager van Tsuru. “Als zij met verschillende afdelingen of vestigingen werken en je ziet bijvoorbeeld dat er ergens op een afdeling het stressniveau toeneemt, dan kun je preventief gaan kijken wat er aan de hand is. Is de werkdruk te hoog? Zit er een manager op die niet goed functioneert? Wij kunnen dat inzichtelijk maken, waardoor werkgevers bepaalde zaken voor kunnen zijn en mogelijk verzuim of burn-outs kunnen voorkomen.”
Doordat mensen veel vanuit huis werken blijkt het op dit moment lastiger dan ooit om op de hoogte te blijven van de productiviteit, motivatie en gezondheid van werknemers. “Het lijkt ook allemaal goed te gaan. We kunnen mobiel bellen en mensen zien er allemaal fris en fruitig uit voor de camera. Maar als de camera uit is? Wat dan? Veel mensen zullen meer stress hebben, met kinderen in huis of de hond die aandacht wil, bijvoorbeeld. En mensen voelen zich verantwoordelijk en durven daardoor de computer niet uit te zetten. Ieder individu reageert anders op een situatie als corona. Dus daarom is het van belang dat enerzijds de werkgever weet wat er aan de hand is, met die nulmeting. En anderzijds de situatie kan monitoren.”, geef Bax aan. “Je bent een goede werkgever als jij jouw mensen helpt gezonder en gelukkiger te worden. Met onze toolings krijgt je dit op een leuke, handige, duurzame en kostenefficiente manier voor elkaar. Een investering in je medewerkers betaalt zich altijd terug”.
Vitale medewerkers = vitaal bedrijf
Tsuru kan dat voor je regelen. Kijk voor meer informatie verder op onze website of neem contact op.